Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Sanningen om att driva ett soloföretag





Det är bra att vara realistisk men jag tycker nog att man som soloföretagare ska vara en drömmare, med realistisk koll på spelreglerna för företagande. Tyvärr är det alldeles för många som inte har någon koll. De startar ett företag för att de tycker att det verkar bra och lönsamt utan att kolla med marknaden först. Men det är bara en sak. Det är flera saker att tänka på när man startar eget och framför allt som soloföretagare.

Här är de viktigaste prövningarna:

1. Att klara ensamheten

Ja, det är något du kommer att ställas inför. Det kan vara svårare för en del personer att hitta motivation utan andra människor runtomkring. Att starta eget är ju fantastiskt. Fantastiskt lätt för en del, fantastiskt svårt för andra. Det finns många sätt att bryta isoleringen. Att gå med i nätverk är ett, att gå med i företagarföreningar och andra sammanslutningar som hör branschen till är andra sätt att få stimulans utifrån. Men, till syvende och sist är du själv på jobbet och det är nödvändigt att du gillar det.

2. Att jobba mer och pussla ihop tiden med dina andra intressen

Jag brukar säga att man jobbar halvtid som företagare. Med halvtid menar jag halva dygnet, alltså omkring 12 timmar om dagen, ibland mer. Att starta ett företag för att få mer fritid är inte en bra idé. Du måste räkna med att jobba mycket mer än anställda. Men du kan välja att jobba andra tider och på så sätt pussla ihop livet utanför ditt företagande. Man måste vara en person som ser frihet på ett annat sätt än det traditionella helt enkelt.

3. Att det krävs mer än att bara komma till jobbet för att du ska lyckas som företagare.

Den här bittra sanningen är viktig för dig att veta. det spelar ingen roll hur bra du är på att göra det du startar företaget för att göra – du måste kunna massor av andra saker också. Du måste intressera dig för försäljning och marknadsföring. Ja, så är det. Du behöver inte forma om dig till en läskig säljartyp (om du har fördomar mot säljare). De bästa säljarna är de som lyssnar på sina kunder och ger dem det de vill ha. Det här är exakt vad du ska göra. Ytterst är det så att ditt företag finns till för dina kunders skull, inte din. Annars överlever det inte länge. Lösningen på det här är att ta det lugnt och sakta växa in i dina nya uppgifter

Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder




Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst

Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva

Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet

Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem

Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare

Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...


4. Dina nya roller

Du kommer att vara allt från vaktmästare och städare till administratör och marknadschef. Innan du kan lägga bort jobb till andra så sköter du antagligen bokföring och andra administrativa sysslor själv. Med bra bokföringsprogram och bra koll på din egen tid är det inga större problem att växa in i dina olika roller.

5. Har du en inbyggd motor?

Om man är en person som behöver vägledning och har svårt att ta initiativ är ett eget företag ingen bra idé över huvudtaget. Om jag säger till dig att allt hänger på dig, hur reagerar du då? Blir du rädd eller stimulerad?

Många egenföretagare misslyckas för att de har en rosenröd dröm om hur läcker det ska bli att ha ett eget företag. De drömmer om pengar och ett glassigt liv. När de sedan står där efter en vecka i telefonen och alla säger nej och det är upp till dem vad som händer, då kommer skräcken. De romantiska idealen krossas och rädslan förlamar dem – eller så tröttnar de för att det är för jobbigt. De missar något viktigt – att ge sig fan på att lyckas.

Tricket är att ta vara på rädslan. Att låta den driva dig framåt, uppåt istället för att förlama dig. Det är jobbigt för alla företagare ibland. Alla som startar eget hamnar i problem. Det är bara att kavla upp ärmarna och hugga i. Göra jobbet. Se målet framför sig. Bli arg. Vad som helst, men jobbet ska göras. Punkt slut. Har du en sådan motor i dig? Om du har det så är det svårt att misslyckas. Om du inte har det är det dessvärre svårt att lyckas.


Är det värt allt besvär? Klart det är. Skulle 110 000 svenska soloföretagare ha fel? Jobba framför allt på att skaffa kunder i början, helst innan du ens har startat ditt företag så att du kan känna dig säkrare när du trycker på startknappen på allvar.

Läs mer om oss och vad vi jobbar för här

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Soloföretagaren här:

Jobbar du själv och behöver stöd ibland?
Soloföretagaren ger dig stöd, råd och tips om att driva både dig och ditt företag framåt.

Soloföretagaren har funnits sedan 2003 och har nästan 22 000 prenumeranter.

Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst

EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med smarta böcker som passar soloföretagare.

Läs ett exempel på tipsbrevet Soloföretagaren

Fyll i din e-postadress i rutan




Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget. Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se