
Min son är 10 år och som alla i den åldern en härligt glad person, men visade det igår kväll - en katastrof som marknadsförare.
Vi hackade lök och skröt för varandra i köket. Han hade kommit ända till sidan 56 i matteboken och var stolt. Jag var glad över att Dagens Industri skrivit så mycket om min nya bok Juniorföretagaren i veckan.
Han undrade hur jag kunde vara glad över att vara med i en sån enooooormt tråkig tidning.
- För att det är svårt att få var med. Man måste verkligen komma med något som de tycker är nytt. Det är tusen företag varje dag som vill vara med med sina nyheter.
(pom pom pom, glatt hummande farsa vid diskbänken)
Och då sa han det....Var beredd nu.. Det kommer som en stöt, som ett tabu, som något som får blodet att isa sig i ådrorna (löjligt uttryck, men nu vet jag hur det känns).
- Men varför betalar du inte en tusing till dem så kanske de skriver varje gång det kommer en ny bok?
Jag ryckte till och tittade ner på honom som om jag inte riktigt förstod vad han sagt.
- Jag skulle i alla fall skriva om jag fick en tusing, fortsatte han obekymrat.
(I det här läget kippade jag efter luft och famlade efter något att hålla fast mig i).
Det var som om han just föreslagit att vi skulle steka vår hund.
Viftar du med en tusing?
Hur gör du när du kontaktar pressen med dina nyheter? Viftar du med en "tusing" (lovar att annonsera om de skriver, lovar attraktiva irrelevanta varuprover, är pinsamt omedveten om alla skamliga förslag journalister får, säger att det här får de inte missa, lovar dem ensamrätt, kräver att de skriver, hävdar att ditt företag försörjer tidningen med annonser etc).
Ja, då har du stekt hunden. Om det är något journalister inte gillar så är det stekta hundar.
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...
Men vad ska du göra för att få vara med?
Det här:
1. Fundera över vad det är du ska berätta?
Grundregeln är att du ska berätta något som är intressant för tidningens, radioprogrammets, webbplatsens eller TV-programmets användare. Ett bra nyhetsvärde är något som får en journalist att säga "Är det här verkligen sant". Om du inte har någotintressant att berätta, skapa det. Det blir samtidigt en intressant utmaning för dig att skapa något i företaget som faktiskt kan intressera andra än dig själv.
2. Skaffa perspektiv på din tillvaro
Ta två steg tillbaka från det du vill berätta. Vilket problem löser det du vill berätta? Ringa in problemet du löser och skriv din pressrelease från det perspektivet. Varför är det du säger viktigt för andra?
3. Hur ska du berätta det?
Håll din nyhet kort. En A4 räcker för att täcka in det du vill säga.
Det betyder att du svarar på frågorna, vad, vem, hur, när, var och varför.
4. Sälj inte
Det som skiljer säljbrevet från en riktigt bra pressrelease är tonen. Om dina säljbrev berättar om den fantastiska superläckra och på alla sätt fantastiska luftfuktare du just lanserar, så berättar pressreleasen att 95 procent av alla som har mjäll lever i för torra miljöer. Ser du skillnaden?
SUPERERBJUDANDE JUST NU!
Handbok i att leda sig själv ❤️
Om du inte gör en plan för ditt eget liv
så hamnar du snart i någon annans plan.
Vet du vad de planerar för dig?
Precis – ingenting!

En läsarröst
”Lättfattlig, ingen "tung" bok att plöja igenom. Bra format och snygg layout. Den här boken boostar mig med självdisciplin och jag bläddrar i den titt som tätt när jag tar en kaffepaus, eller som kvällslektyr framför brasan. Jag kan verkligen konkret överföra tips till just min verksamhet = love it!
Annica Larsson, Kroppsverkstan
Klicka här, provläs i vår nya bokhandel, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Handbok i att leda sig själv ❤️
Om du inte gör en plan för ditt eget liv
så hamnar du snart i någon annans plan.
Vet du vad de planerar för dig?
Precis – ingenting!

En läsarröst
”Lättfattlig, ingen "tung" bok att plöja igenom. Bra format och snygg layout. Den här boken boostar mig med självdisciplin och jag bläddrar i den titt som tätt när jag tar en kaffepaus, eller som kvällslektyr framför brasan. Jag kan verkligen konkret överföra tips till just min verksamhet = love it!
Annica Larsson, Kroppsverkstan
Klicka här, provläs i vår nya bokhandel, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊