Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Artiklar

Har du stekt hunden? – om att närma sig journalister på fel sätt


Min son är 10 år och som alla i den åldern en härligt glad person, men visade det igår kväll - en katastrof som marknadsförare.

Vi hackade lök och skröt för varandra i köket. Han hade kommit ända till sidan 56 i matteboken och var stolt. Jag var glad över att Dagens Industri skrivit så mycket om min nya bok Juniorföretagaren i veckan.

Han undrade hur jag kunde vara glad över att vara med i en sån enooooormt tråkig tidning.

- För att det är svårt att få var med. Man måste verkligen komma med något som de tycker är nytt. Det är tusen företag varje dag som vill vara med med sina nyheter.
(pom pom pom, glatt hummande farsa vid diskbänken)

Och då sa han det....Var beredd nu.. Det kommer som en stöt, som ett tabu, som något som får blodet att isa sig i ådrorna (löjligt uttryck, men nu vet jag hur det känns).

- Men varför betalar du inte en tusing till dem så kanske de skriver varje gång det kommer en ny bok?

Jag ryckte till och tittade ner på honom som om jag inte riktigt förstod vad han sagt.

- Jag skulle i alla fall skriva om jag fick en tusing, fortsatte han obekymrat.

(I det här läget kippade jag efter luft och famlade efter något att hålla fast mig i).

Det var som om han just föreslagit att vi skulle steka vår hund.


Viftar du med en tusing?

Hur gör du när du kontaktar pressen med dina nyheter? Viftar du med en "tusing" (lovar att annonsera om de skriver, lovar attraktiva irrelevanta varuprover, är pinsamt omedveten om alla skamliga förslag journalister får, säger att det här får de inte missa, lovar dem ensamrätt, kräver att de skriver, hävdar att ditt företag försörjer tidningen med annonser etc).

Ja, då har du stekt hunden. Om det är något journalister inte gillar så är det stekta hundar.


Men vad ska du göra för att få vara med?

Det här:

1. Fundera över vad det är du ska berätta?
Grundregeln är att du ska berätta något som är intressant för tidningens, radioprogrammets, webbplatsens eller TV-programmets användare. Ett bra nyhetsvärde är något som får en journalist att säga "Är det här verkligen sant". Om du inte har någotintressant att berätta, skapa det. Det blir samtidigt en intressant utmaning för dig att skapa något i företaget som faktiskt kan intressera andra än dig själv.

2. Skaffa perspektiv på din tillvaro
Ta två steg tillbaka från det du vill berätta. Vilket problem löser det du vill berätta? Ringa in problemet du löser och skriv din pressrelease från det perspektivet. Varför är det du säger viktigt för andra?

3. Hur ska du berätta det?
Håll din nyhet kort. En A4 räcker för att täcka in det du vill säga.
Det betyder att du svarar på frågorna, vad, vem, hur, när, var och varför.

4. Sälj inte
Det som skiljer säljbrevet från en riktigt bra pressrelease är tonen. Om dina säljbrev berättar om den fantastiska superläckra och på alla sätt fantastiska luftfuktare du just lanserar, så berättar pressreleasen att 95 procent av alla som har mjäll lever i för torra miljöer. Ser du skillnaden?

SUPERERBJUDANDE JUST NU!

Handbok i att leda sig själv ❤️
Om du inte gör en plan för ditt eget liv
så hamnar du snart i någon annans plan.
Vet du vad de planerar för dig?
Precis – ingenting!


En läsarröst
”Lättfattlig, ingen "tung" bok att plöja igenom. Bra format och snygg layout. Den här boken boostar mig med självdisciplin och jag bläddrar i den titt som tätt när jag tar en kaffepaus, eller som kvällslektyr framför brasan. Jag kan verkligen konkret överföra tips till just min verksamhet = love it!
Annica Larsson, Kroppsverkstan

Klicka här, provläs i vår nya bokhandel, läs vad andra tycker och få ett superbjudande.


Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊


Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se