Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

10 tips om att sälja mer effektivt




Idag ska vi titta på ett mer systematiskt (inte att förväxla med tråkigt) sätt att öka dina vinster.

Man blir ju så lätt hemmablind och börjar riva i allt på en gång när man ska göra förändringar, så den här listan kan du använda när du har tid att titta närmare på det här området.

Häng med nu.

Steg 1. Plocka fram siffrorna så att du vet hur det står till just nu. Du går igenom fakturor, resultaträkningen. Du måste minst veta dina totala kostnader (fasta och rörliga) och dina totala inkomster per vecka månad och år.

Steg 2. Siffrorna du tagit fram visar din nuvarande vinst (egentligen intäkter minus kostnader inom en viss tidsram) Vilken vinstprocent har du nu? Vad vill du att den ska vara om ett halvår? Om ett år? Om fem år? Sätt upp mål som känns realistiska och trovärdiga att jobba för.

Steg 3. Gör en lista över alla dina kostnader och se på dem kritiskt. Vilka kan du dra ner? Vilka kan du ta bort helt och hållet utan att påverka kvaliteten? Hur köper du saker egentligen? Lägger du ner pengar på annonsering som inte fungerar utan att reflektera över det. Marknadsföring ska ge tillbaka pengar och kunna mätas, annars är det pengar i sjön. Analysera helt enkelt var du häller bort pengar som inte ger något tillbaka. Ställ helt enkelt frågan: Varför går den här summan dit och vad åstadkommer det?

Steg 4. Se på dina kunder. Vilka är dina bästa kunder? Kommer de tillbaka ofta. Om du tittar närmare på dina bästa kunder kommer du att hitta gemensamma nämnare som gör det lätt att hitta fler från samma grupp.

Steg 5. Hur ska du nå fler ur din ideala kundgrupp utan att det kostar skjortan? Fundera över var de rör sig, vad de läser, var på nätet de håller till och gör en plan för att nå dem. Vilken typ av marknadsföringsinsats skulle nå flest ur din idealiska kundgrupp?

Steg 6. Testa dina nya marknadsföringsinsatser men gör det bara med metoder som kan mätas. Jag får utslag av företag som bara slänger iväg pengar på marknadsföring som inte kan mätas. För att öka dina vinster måste du veta vad som funkar och vad som inte funkar. Du kan behöva experimentera lite och förlora lite under resan men kunskaperna du får blir sedan dina allra dyraste hemligheter. Fortsätt att göra det som fungerar.

Steg 7. Betala räkningar i tid så du slipper dumma avgifter. Vägra betala idiotiska saker som faktureringsavgifter, administrationsavgifter och annat konstigt som en del företag hittar på för att ta dina pengar. Det jag säger här är att du ska bli mer medveten generellt var pengarna tar vägen.

Steg 8. Utöka dina erbjudanden till kunderna. Försök att hitta nära relaterade produkter och tjänster som du kan sälja till kunderna och därmed bli en mer komplett leverantör. En annan smart sak att testa är att erbjuda någon eller några produkter till ett mycket billigare pris så att folk vågar testa ditt företag innan de gör ett större ekonomiskt åtagande.

Steg 9. Erbjud medlemskap och/eller hitta andra sätt att belöna trogna kunder så de vill stanna kvar hos dig.

Steg 10. Släpp inte marknadsföringen när det börjar rulla på bättre. Det är ett stort misstag att sluta marknadsföra i goda tider. Testa nya saker när det känns bra i magen. Och var kundernas bästa vän – det är det bästa sättet att öka lönsamheten.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se