
Så här intervjuar du jobbkandidater per telefon
- När du har bestämt dig för att ringa en kandidat för telefonintervju är det ett måste att först avtala en tid för det. Du vill på inga villkor inleda din relation med kandidaten genom att orsaka en pinsam situation. Det riskerar du att göra om du ringer på mobiltelefon eller under arbetstid och börjar ställa frågor. Ta först en försiktig kontakt och fråga när ni kan höras ostörda för en längre pratstund.
- Bli inte förvånad om får svårt att få tag på kandidaten. Kanske arbetar han för högtryck på sitt nuvarande jobb eller är en person som generellt rör sig mycket och sällan kan ta telefon. Gör rätt från början och undvik att jaga kandidater fram och tillbaks. Sätt dig istället ner och ring dem alla när du är (nästan) helt säker på att du inte får svar. Nästan alla människor har telefonsvarare eller vidarekoppling till någon som tar meddelanden. Meddela vart och när du vill bli uppringd för ett samtal som kommer att vara i ca 45 minuter.
- Ett annat sätt är att avtala tid via mail. Men då gäller det att du använder ditt sunda förnuft. Det är inte alls ovanligt att medarbetare och chefer läser varandras mail. Undvik att boka möten eller föra konversationer om vem du är och vad du vill om du inte är vet att adressen är "säker".
Telefonintervjun - steg för steg (beräknad tid 25-40 minuter)
1. Före intervjun läser du igenom kandidatens CV och de anteckningar du redan gjort. Det är viktigt att du har de kritiska målsättningarna tillgängliga både i ditt minne och på papper. Den röda tråden är hela tiden frågan om hur väl kandidaten kan tänkas klara arbetet och nå mål. Tecken på bra liknande prestationer i tidigare arbeten är dina främsta ledtrådar. Dina anteckningar blir senare ditt bedömningsunderlag.
2. Börja intervjun med att kort beskriva arbetet formellt och organisatoriskt. Du berättar om arbetsuppgifterna och vilken betydelse de har i företaget som helhet och gentemot företagets kunder. Låt det inte ta mer än 2 minuter och avsluta med frågan: "Hur kommer det sig nu att du söker dig till den här typen av arbetsuppgifter?" Ge 3 minuter till svaret innan du går vidare. Nu har du satt igång samtalet och givit det riktning.
3. Nu vill du snabbt se något exempel på en eller två meriter som visar att kandidaten du talar med är vad du skulle bedöma som attraktiv arbetskraft. Sikta in dig på kandidatens senaste två anställningar och leta efter exempel på riktigt goda prestationer. Ställ ett par frågor av typen: "Kan du beskriva några viktiga förändringar du varit starkt bidragande till under dina senaste anställningar?", "Kan du berätta om när du under de senaste åren nått uppsatta mål eller överträffat förväntningar"? eller "Kan du berätta om något viktigt initiativ du tagit under dina senaste anställningar?" När du får ett svar går du på djupet och gräver runt bland detaljerna. Kom ihåg att du hellre tar en fråga på djupet än tre frågor på bredden. Låt det ta cirka 10 minuter.
4. Nästa steg är att ta reda på hur kandidaten har hanterat arbete i grupp eller team. Gör på samma sätt som ovan och ställ frågor av typen: "Kan du beskriva den roll du senast hade när du arbetade i grupp eller nära samarbete?" eller "Kan du berätta om hur du byggde upp eller förbättrade den grupp du arbetade med senast?" Målet är fortfarande att skaffa detaljerad information om goda prestationer. Du fokuserar på vad kandidaten tillfört. Låt det här steget ta cirka 5 minuter.
Sveriges populäraste bok för företagare som vill hitta nya kunder

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...

Titta lite närmare på ditt företag
☑️ Gör den här enkla förändringen på ditt företag och få nya kunder automatiskt
☑️ Förlorar du kunder på att vara en viktigpetter?
☑️ Behöver ditt företag en enkel make-over för att locka nya kunder?
☑️ 20 enkla sätt att ta ditt företag rakt in i omkörningsfilen
☑️ 10 smarta saker att tänka på när det gäller dina priser
☑️ Så får du kunderna att fatta att det du säljer är bättre än konkurrenternas erbjudande
☑️ 11 enkla saker att tänka på när du utvecklar produkter/tjänster
☑️ 7 farliga tecken på att det du säljer är på väg att tappa fotfästet
☑️ Sätter ditt företag trenderna eller följer ni strömmen?
☑️ Hur du kommer på en ny produkt/tjänst
Älska Kunderna, ta bort konkurrenterna och vässa ditt sälj!
☑️ Hur du får kunderna att se ditt företag som det enda alternativet
☑️ Så lär du känna dina kunder mycket bättre
☑️ 8 Snabba sätt att hitta folk som vill betala för det du säljer
☑️ Så här tänker du på flera målgrupper i taget
☑️ Hur du hittar de nya kunderna snabbare
☑️ Hur du undviker att lägga ner tid på fel kunder
☑️ Stränga listan - ett verktyg för att sortera kunder så du vinner tid och pengar
☑️ Hur du gör en smart analys av dina konkurrenter och hittar deras svaga punkter
☑️ Konkurrentverktyget - gör att du vet mer om konkurrenterna än de vet själva
Lösningar på vanliga säljproblem
☑️ Enkla lösningar på problemet med bristande målsättningar
☑️ Hur du slutar med att skjuta upp saker
☑️ Ett fantastiskt verktyg för att lösa dåligt flöde i säljarbetet
☑️ Hur du gör ditt företag olikt dina konkurrenter med små medel
☑️ Aldrig mer säljskräck
☑️ Hur du blir mycket säkrare inför kundmöten
☑️ Säljpresentationer som alltid fungerar
☑️ Hur du gör för att slippa jobba gratis för att "visa upp dig"
☑️ Hur du gör annonser som drar in pengar, inte bara visar upp ditt företag
☑️ Utskick till nya kunder - hur du gör dem effektivare
☑️ Skriv säljbrev som får nya kunders köplust att vakna
☑️ Hur du aldrig mer missar kunder som ringer men inte köper
☑️ Att skriva offerter som går rakt på målet
Det nya internet
☑️ Det nya sättet att snabbt fixa kunder på internet
☑️ Vilka sockerbitar har du på sajten som lockar kunderna?
☑️ Hur du skriver på nätet – en snabbkurs i att fånga nya kunder
☑️ De tre viktigaste sätten att dra trafik till din sajt och hur du använder dem
Hur du använder nätverk, allianser och återförsäljare
☑️ 20 tips som gör dig till nätverksproffs på några minuter
☑️ 12 viktiga saker att tänka på före mötet
☑️ Hisspresentationen - berätta hur bra ditt företag är på 21 sekunder
☑️ 7 saker du alltid ska säga - 11 saker du ALDRIG ska göra
☑️ 10 smarta saker att säga till en person du inte känner
☑️ Efter mötet - saker som alla glömmer att göra
☑️ Allianser - hur du skapar dem
☑️ 15 tips om hur du skaffar återförsäljare
Provläs, se vad andra tycker och beställ till kampanjpris i Redaktionens egen bokhandel ...
5. Plocka fram din arbetsbeskrivning och börjar stämma det viktigaste: hur kandidaten kan tänkas klara av de målsättningar du satt upp som krav. Eftersom tiden är begränsad får du rikta in dig på att hinna med den viktigaste av målsättningarna. Om du hinner kan du ta en till, annars tar du resten vid senare tillfälle.
Gör så här:
a) Börja med att beskriva den första målsättningen. Be därefter kandidaten att berätta om när denne lyckats med en liknande prestation. Gå på djupet med svaret och be kandidaten om detaljer. Stäm hela tiden av med målsättningen för att se om det är en bra jämförelse.
b) Måla nu upp en bild av en arbetsuppgift. Gärna en som ryms i målsättningen eller någon liknande du har egen konkret erfarenhet av. Det senare eftersom du lättare kan beskriva och bedöma. Det viktiga är att det du beskriver är verkligt och jämförbart med målsättningen du vill diskutera. Fråga därefter kandidaten hur han skulle organisera arbetet i det beskrivna fallet och hur han sedan skulle genomföra uppgiften. Gå på djupet.
Låt denna del av intervjun ta cirka 5 minuter.
6. Gör en kort men artig avslutning av intervjun. Tänk på att du alltid vill sända signaler om att du är en professionell ledare på ett seriöst företag. Om du redan nu upplever att en fortsättning inte kommer att leda någon vart, kan du avsluta rekryteringen med kandidaten på en gång. Säg precis vad du tror att ni båda tänker, men gör det genom en fråga kandidaten kan bekräfta eller dementera.
Exempel:
"Med tanke på att du verkar nöjd med det jobb du har och att de huvudsakliga arbetsuppgifterna i det här jobbet är andra än dem du är mest intresserad av, kanske det är bättre att vi hörs av om det skulle dyka upp en tjänst som mer passar dig? Vad tror du?" Om kandidaten inte är av samma uppfattning som du kan det bero på flera saker. Han kanske försöker spela högt för att göra sig själv mer attraktiv eller är i desperat behov av jobb och därför är villig att lova mer än han kan hålla. Gör ingen krånglig diskussion av detta, utan ta kandidatens ord för sanna och träng djupare vid nästa intervju.
Känner du att kandidaten är rätt att gå vidare med, formulerar du istället en inbjudan. Och du gör det med finess. Du vill nämligen inte att kandidaten kommer bara för att han blir smickrad, utan för att det finns ett genuint intresse. Börja med att ge kandidaten ett godkännande. Tala om att du har pratat med ett antal kvalificerade sökanden och att han är en av dem. Därefter berättar du att du vill bjuda in till en ytterligare anställningsintervju, men att du gärna skulle vilja veta vad kandidatens tankar om jobbet handlar om så är långt. Avslutar du på det här sättet får kandidaten veta att du är intresserad och att det finns andra sökanden. Båda sakerna är välgörande för hans ego. Du får i gengäld veta om kandidaten är intresserad.
Gör inga dyra misstag när du anställer

Lär dig att anställa rätt på en gång
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Glöm inte att ha det roligt också ...😊
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet Chefstipset här:

Vill du bli en ännu bättre chef?
Här får du tips som gör din vardag som chef lättare. Allt ifrån hur du motiverar till kritiserar på rätt sätt - och självklart hur du leder personalen direkt mot målen.
Chefstipset har 24 000 prenumeranter och har funnits i tio år i år.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket från Bokförlaget Redaktionen med böcker för chefer.
Läs vad du får för tips...
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.