Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

Vad är det du säljer egentligen – och till vem?


Alla kan inte vara intresserade av det du säljer. Det låter ju självklart, men faktum är att många säljare bearbetar allt och alla och siktar åt alla håll samtidigt.

Och det är ju inte så konstigt. Om man inte vet vilka kunderna är så kan man ju inte sikta. Sikta, det är exakt vad du ska lära dig att göra. Det finns inget bättre sätt att bli bekväm med att sälja än att prata med dem som faktiskt kan vara intresserade av det du säljer. Du ska ta reda på det. Och du gör det i två steg:

1. Du tar reda på vad det är du säljer egentligen
2. Du tar reda på vem som är den bästa köparen


Vad är det du säljer?
Börja med att ta fram papper och penna och dra ett streck i mitten av pappret så du får två kolumner. I den vänstra kolumnen skriver du 5 speciella kännetecken som din produkt har, det är de som brukar stå i produktbladet. När du är klar med det skriver du i den högra kolumnen vilka fördelar varje kännetecken ger dina kunder.

Låt oss säga att du säljer kopieringsmaskiner. Ett kännetecken kan då vara. ”Den gör 20 kopior i minuten”. Nu översätter du det här till något som kunden gärna vill höra. Det skulle kunna vara: ”Den är dubbelt så snabb som alla andra kopieringsmaskiner på marknaden”.

Nu har du tagit ett kännetecken och gjort om det till en fördel för kunden. Bra.

Hela idén med att göra så här är att få dig att tänka på din produkt på ett djupare sätt där du i slutänden kommer att se att Kännetecken = Fördelar. Kännetecken ger fakta men det är fördelarna som säljer. Det är fördelarna som kunderna köper.

Här finns ett trick. Du kan använda ordet "eftersom" för att kolla din lista.

• Eftersom den gör 20 kopior i minuten får du jobbet gjort dubbelt så snabbt
• Eftersom du har 18 månaders garanti – blir köpet tryggare
• Eftersom vår personal utbildas 2 dagar i varje månad – kan du vara säker på att få riktigt gjorda uppdateringar.
• Eftersom de nya flaskorna är hälften så stora – så får du mer plats bakom disken
Och så vidare.

Ditt jobb är nu att börja en mening med ordet eftersom följt av de kännetecken du kommit fram till och efter kännetecknet ska du lägga till vilken fördelen är för kunden med just det du säljer. När du är klar så vet du vilka fördelarna är med det du säljer.


Och nu är det dags att titta på dem som köper

Fundera över dem du tror är din ideala kunder. Fundera fritt. Till att börja med kan du titta på dem som personer. Hur gamla är de? Är det män eller kvinnor, eller båda, vad har de för hobbies, intressen. Du ska fundera över vilka dina kunder är genom att tänka på problemet du kan lösa åt dem. Genom hur du kan göra livet lättare för dem. Fundera över var de finns, vilket ansvar de har och vilket problem de vill lösa. Du vill veta när de behöver din produkt, vad de använder nu och varför de skulle välja att gå in i ett samarbete med dig istället för det de redan har. Och du letar efter deras huvudsakliga motiv till att använda det de använder nu. Vad gillar de mest, vad gillar de minst. Vad skulle de vilja förbättra och hur kan du komma in i den bilden?

Med den här informationen kan du zooma in de människor som har köpkraft. Genom att först ha identifierat dina ideala kunder kommer du att känna igen dem bättre när du möter dem.


Sen är det dags att ge dig ut på fältet

Gå till de bästa ställena som du identifierat och intervjua dina blivande kunder. Det kan vara köpcentrum, företag, bibliotek, universitet, flygplatser eller i grannskapet. Vad gör de? Hur gör de det? Vilka erfarenheter har de? Hur kan du hjälpa dem? Ring dem. Fråga. Hela idén är att vädja till kundernas vilja att ta dig i handen och visa vägen. Ställ oskyldiga frågor: " Jo jag undrar över en sak, när det handlar om tillverkningen av era nya plastbackar, hur kommer det sig att produktionsmetoderna är så viktiga? Jag förstår inte det riktigt". På det här sättet skaffar du svar på frågorna på ett sätt som inte hotar någon. När du har fått dina svar är det dags att skrida till handling

Och vid det laget är jag ganska säker på att din lista över fördelar för kunderna som du gjorde tidigare har förändrats. Det är bara att göra en ny. Kanske det till och med är så att din lista över ideala kunder har förändrats. Bra siktat. Du kanske lär dig att du måste ändra dina produkter. Att du ska sälja dem i tilltalande kombinationer. Som i en kiosk där de säljer "kvällspaketet" med en tidning, 1 liten påse godis och en dricka för ett paketpris. Eller en frisersalong som säljer "helgpaketet" med hårinpackning, hudkräm och en peelingborste”.

Det är vad du får fram som avgör hur du går vidare.


Hemläxa:
Ta varje produkt/tjänst du säljer och gör en lista med vilka fördelar de ger kunderna

Sveriges mest sålda handbok om att hitta nya kunder.❤️


Om du är intresserad av att få många fler kunder snabbare och enklare än vad du får idag - då kommer den här boken att bli din bästa vän.

”När jag med förtjusning läste din härligt kaxiga garanti om att jag kunde få tillbaka pengarna om jag inte fick ut väldigt mycket av ”345 …” så fick jag sådan lust att kontra med en liknande garanti från mig som kund: Eftersom jag tycker att boken är bättre än du förespeglar skulle jag vilja betala den en gång till. Men när jag gick in på er hemsida hittade jag inte någon sådan ”knapp” så här sitter jag med min obesvarade kärlek och oöppnade plånbok."
Bengt Gustavsson, KRESAM AB & BolagsBolaget AB

"Med personlig penna och konkreta tips vill Stefan Ekberg hjälpa läsaren att skaffa nya kunder, utan att för den sakens skull glömma bort att ta hand om de gamla"
Svenska Dagbladet

"Författaren ger dig pengarna tillbaka om du inte blir nöjd. Bara det gör ju att man blir nyfiken på de 345 tipsen"
Tidningen Entreprenör

Klicka här, läs vad andra tycker och få ett superbjudande just nu.
(Länken leder till vår egen bokhandel där du får boken 100 kronor billigare än i bokhandeln).

Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här

Glöm inte att ha det roligt också ...😊

Andra läser om...

Dela det här:
Dela den här sidan på Facebook
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se