Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Tänk rätt när det gäller sökoptimering


Här är något som jag nästan ramlar baklänges av förvåning över att så många missar – Själva sajten och vad den erbjuder dem som hittar dit. Det är sajten som är slutstationen för besökaren. Det är där de ska handla. Det är därför det är skrattretande hur en del bränner loss alla pengar de har på sökmotorpositioneringsföretag – och samtidigt inte har en sajt som de ditlockade besökarna stannar kvar på. Gör något på. Köper något från. Eller lämnar sin e-postadress till. Det ska de göra på din.

Jag tjatar för att det är helt avgörande för din framgång på nätet. Det är din sajt som ska göra jobbet – det spelar ingen roll hur många besökare du får dit om de inte får lust att stanna kvar eller agera på något sätt. Punkt slut.

Din sajts del i jobbet
Visste du att det finns olika forum på nätet där det kryllar av folk som letar efter de senaste trixen, kodsnuttarna och vad som helst för att få en genväg till högre placeringar. Trams och larv. Jag har jättesvårt att förstå vad de håller på med. De borde vara mycket mer intresserade av att göra själva sajten intressant för målgruppen och att sajten fungerar så att den som kommer dit agerar på något sätt (köper något, ringer, besöker företaget utanför nätet, ger sajtägaren sin e-postadress). Du har hört det redan eller hur. Här kommer det igen:

Helt enkelt: Vad är det för vits att dra besökare till din sida om de ändå inte agerar på något sätt där?

Lösningen på de flesta problem med sökmotorpositionering stavas smart innehåll. Om du frågar mig skulle jag sätta smart innehåll som nummer 1 alla gånger. Sökmotoroptimering, positionering, annonsering och allt annat som slutar på ”ing” är totalt underordnat det fina ordet innehåll, Det missbrukade ordet innehåll, det trendiga och numera uttjatade och nästan bortglömda ordet innehåll. När det finns ett starkt innehåll på din sajt och när innehållet är aktuellt, relevant och när innehållet drar besökare av egen kraft - då har du klarat innehållsjobbet. Och det fina med det här är att sökmotorer och kataloger gillar innehåll. Det gör också alla de sajter som du vill ska länka till dig så att sökmotorerna gillar din sajt ännu mer. Allt hör ihop.

Så börja tänk på innehåll idag.

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se