Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Om hur du säljer på internet

Webb 2.0 tips




Är du beredda att kavla upp ärmarna idag?

Det har snackats länge nog om webb 2.0. Om att bygga träffpunkter för kunderna. Om att göra alla besökare på sajten delaktiga - och du har inte gjort något åt det. Idag ska vi prata lite mer om det här med hur du kan tänka för att anpassa din sida till den nya tiden.

Här kommer 9 tips.

1. Bestäm vad sajten har för syfte innan du dras med i den allmänna nyhetshysterin och kastar dig in i webb 2.0 och bygger forum eller communitys för dina besökare måste du ha klart för dig varför du ska göra det. Det är ingen mening att lägga ner massor av pengar för att ”hänga med”. Din sajt kan fungera galant som den är med bara 3-4 sidor information. Om den drar in det du vill att den ska dra in, så kan du sluta läsa här. Annars – tänk noga igenom vilka strategiska mål du vill nå med sajten. Med den utgångspunkten är det lättare att värdera allt man KAN göra.

2. Gör läxan. Vad har du under den gångna resan hört kunderna säga att de vill ha av dig? Vad uppskattar du hos andra sajter du besöker? Surfa runt och anteckna det som andra gör bra – och gör likadant. Om DU gillar det är chansen stor att dina besökare gör det också. Låt det här ta tid – använd ett par månader till att ladda upp med idéer. Fråga sedan några kunder vad de skulle uppskatta av det du kommer fram till.

3. Uppfinn inte hjulet – det finns redan. Om du planerar att riva ner väggarna på din sajt, se till att du bygger nya som fungerar bättre. Följ den standard som redan är etablerad på nätet. Helt enkelt – laga inte det som redan fungerar.

4. Lägg 90 % av tiden på att skapa/förändra innehållet på sajten. Ja, det är för innehållet vi kommer till din sajt. Ta nya produktbilder. Visa dem stora och små. Gör dem nedladdningsbara för pressen. Ta hand om de frågor kunderna ställer ofta och svara på dem direkt på sajten. Idag vet du också mycket mer om dina besökares skäl att besöka dig. Vad kan du göra mer för dem?

5. Sätt på dig projektledarhatten. Ett projekt som att bygga om en sajt kräver en fast hand. Du måste ha en tydlig plan där aspekter som tid och pengar finns med. Och viktigast av allt – en deadline för när sajten ska vara klar och lanseras (det går att dutta i all oändlighet med en sajt). Hellre något bra idag än något perfekt imorgon!

6. Akta dig för kommittéer.
Bjud in folk att tycka, men var beredd på att nästan alla kommer att tycka olika. Lyssna efter konstruktiv kritik som hjälper dig att nå målen med sajten och sortera bort det allmänna tyckandet genom att ställa rätt fråga:
- Vårt mål med sajten är att…….. Tycker du att förändringen stödjer målet? Om ja, varför? Om nej, varför inte?

7. Byt system. Om du inte har en sajt där du själv kan ändra de viktigaste sakerna (CMS – Content Management System) så råder jag dig att skaffa det. Det är dags att du tar klivet från daglig kommunikation med en webbdesigner till att lära dig lite själv – det är enkelt (till och med jag fattar hur man gör).

8. Bygg sajten för att klara fem år. Det är en del jobb att bygga om en sajt och därför är det bra att du tänker i ett längre perspektiv och försöker få med tankar för framtiden redan nu.

Ja, där har du lite att bita i

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se