Den här webbplatsen använder cookies i vissa funktioner för att förbättra din upplevelse. Genom att använda webbplatsen accepterar du att cookies används. Du kan läsa mer om cookies här.
I din kundvagn:
Kundvagnen är tom

Smarta tips om hur du marknadsför ditt företag

PR-skola för dårar




Vi pratar ofta om vad journalister tänder på, blir intresserade av, men vad tänder de inte på?

Vad är det som gör att de slänger ett pressmeddelande eller väljer att behålla det? Idag gör vi en riktig klantskola.

Välkommen till PR-skolan för dårar

Om du vill göra det lätt för en journalist att slänga ditt pressmeddelande i papperskorgen ska du göra så här:


1. Marknadsför dig skamlöst. Utgå från att alla journalister är jätteintresserade av att marknadsföra dig och ditt företag i sina tidningar, radioprogram och TV-kanaler. De längtar efter att få berätta att du är BÄST. JÄTTEBÄST!

2. Journalister älskar att få nyheter löst sammanfogade och utan historia. Det gör deras jobb jättekul.

3. De vill gärna ha låååååånga pressreleaser. Helst på över tio sidor eftersom de har gott om tid. Tid är faktiskt journalisternas främsta resurs.

4. Journalister är jätteintresserade av att din nya internetbutik, eller internettjänst, som liknar 3 000 andra, öppnar imorgon. Det är lika stort för dem som för dig och dina samarbetspartners. Bry dig inte om att leta fram en vinkel, något som är speciellt eftersom det inte behövs. DU är ju inblandad i det här. Det är stort det här!

5. Journalister älskar att du ger dem exklusivitet. Att du skriver något i stil med Det här är en stor nyhet och ni får nu som första tidning chansen att skriva om den men jag måste få veta det innan jag går vidare till era konkurrenter. Den här typen av pressmeddelanden hamnar aldrig i papperskorgen.


Lycka till

Vill du bli expert på PR snabbt?

Läs mer i PR-handboken

Andra läser om...

Dela denna sida på:
FacebookTwitterLinkedInGoogle BookmarksMyspaceTumblrRedditGoogle ReaderDiggDeliciousBlinkListStumbleUponMSNReporter
Artikeln är skyddad med Google authorship

Våra mest sålda böcker

Våra mest lästa artiklar

Bokförlaget Redaktionen   Frejgatan 46   113 26 Stockholm   Tel. 08-30 43 40
stefan@redaktionen.se