Vi pratar ofta om vad journalister tänder på, blir intresserade av, men vad tänder de inte på?
Vad är det som gör att de slänger ett pressmeddelande eller väljer att behålla det? Idag gör vi en riktig klantskola.
Välkommen till PR-skolan för dårar
Om du vill göra det lätt för en journalist att slänga ditt pressmeddelande i papperskorgen ska du göra så här:
1. Marknadsför dig skamlöst. Utgå från att alla journalister är jätteintresserade av att marknadsföra dig och ditt företag i sina tidningar, radioprogram och TV-kanaler. De längtar efter att få berätta att du är BÄST. JÄTTEBÄST!
2. Journalister älskar att få nyheter löst sammanfogade och utan historia. Det gör deras jobb jättekul.
3. De vill gärna ha låååååånga pressreleaser. Helst på över tio sidor eftersom de har gott om tid. Tid är faktiskt journalisternas främsta resurs.
4. Journalister är jätteintresserade av att din nya internetbutik, eller internettjänst, som liknar 3 000 andra, öppnar imorgon. Det är lika stort för dem som för dig och dina samarbetspartners. Bry dig inte om att leta fram en vinkel, något som är speciellt eftersom det inte behövs. DU är ju inblandad i det här. Det är stort det här!
5. Journalister älskar att du ger dem exklusivitet. Att du skriver något i stil med Det här är en stor nyhet och ni får nu som första tidning chansen att skriva om den men jag måste få veta det innan jag går vidare till era konkurrenter. Den här typen av pressmeddelanden hamnar aldrig i papperskorgen.
Lycka till
Vill du bli expert på PR snabbt?
Läs mer i PR-handboken
Var har du hamnat? Läs allt om företaget bakom den här sidan här
Vill du ha fler liknande tips en gång i månaden?
Prenumerera gratis på månadsbrevet PR-tipset här:
Vill du bli expert på PR?
Brevet visar hur du skapar bättre relationer med omvärlden och gör ditt PR-arbete effektivare.
PR-tipset har 4 600 läsare och kom igång 2007.
Det är helt gratis att prenumerera och du kan avsluta prenumerationen när som helst
EXTRA BONUS - som prenumerant är du med i månadsutlottningen av bokpaket med böcker om marknadsföring från Bokförlaget Redaktionen.
Här läser du exempel på PR-tipset.
Kom ihåg att alla uppgifter du lämnar till oss: namn, postadress och e-postadress - stannar i företaget.
Din adress kommer inte att säljas, bytas eller delas med andra företag, organisationer eller privatpersoner.